Alla inlägg under januari 2008

Av Marianne - 31 januari 2008 13:25

Stora basaren i Kairo. Jättestor, har ingen aning om hur stor än, måste läsa in mig på saker och ting här i stan. Och rörigt. Grand Basar i Istanbul är mycket välorganiserad och folktom i jämförelse ... Vi hamnade på en gata som mest sålde till lokalbefolkningen, precis vad vi var ute efter, men det fanns ingenting att köpa som man ville ha. Tyvärr. I turistkvarteren hittade vi sedan en mycket vacker skulptur som C köpte, den var tidlös på något sätt och mer konstverk än souvenir. Den turistgatan kanske hade mer att erbjuda, men vid det laget var vi så genomfrusna, hungriga och i behov av vissa faciliteter att vi gav upp för dagen.


En reflektion av gårdagen var att jag har reviderat mina åsikter om arabiska män: Jag som alla har mina fördomar och en av dem var att männen inte ser kvinnorna eftersom vi ändå inte är något värda. Jag är ju dessutom en otrogen, så jag är ännu mindre värd. MEN i trängseln var det bara kvinnor som körde in vassa armbågar i sidorna på mig för att komma fram och bara kvinnor som knuffade mig med sina stora paket och påsar. Männen bad om ursäkt och bad att få komma förbi på ett artigt sätt. Och resonemanget att de inte får vidröra kvinnor håller inte, för jag är som sagt ändå bara en otrogen och i det sammanhanget hör jag inte till de kvinnor som kan smutsas ner. Männen är helt enkelt mycket artiga och trevliga.

Alltid roligt att få en fördom bortsopad : )

Av Marianne - 29 januari 2008 17:29

Har äntligen besökt arkeologiska museet i Kairo. Det går inte att se allt på en dag, så vi klarade väl av cirka en fjärdedel tror jag. Men å så vackra föremål. De var liksom levande. Går inte att beskrivas, de måste ses, och ett foto kan aldrig göra rättvisa. Och jag kan tala om att Tutankhamun var en vacker pojke och en vacker man.

Förälskade mig i miniatyrer av krukor. Små, svarta med perfekt form. 

Jag åker snart tillbaks.

Av Marianne - 25 januari 2008 20:12

har jag skickat sista kapitlet av Harem till förläggaren. Efter att ha jobbat cirka 14-15 timmar per dygn under de senaste två veckorna för att bli klar i tid känns det rätt skönt kan jag tala om. Nu återstår bara redigering och korrekturläsning.


Harem är skriven av Barbara Nadel, det är hennes femte bok om Çetin İkmen, kommissarien i İstanbul som löser det ena knepigare fallet efter det andra. Jag har översatt till svenska och boken kommer ut i handeln i mitten av mars.

Eftermiddagen spenderade vi bland annat med att äta lunch i trädgården på hotell Marriott, handla vin på Drinkis : ) och kött hos slaktaren.

I morgon får jag besök från Stockholm, så i veckan kanske jag äntligen får besöka pyramiderna, det har jag faktiskt inte gjort än!

Kom på att jag glömde ge svaret från Vi i femman: Ingen hade rätt, det finns 26 kommuner i Stockholms län. Så nu vet vi det.

Av Marianne - 24 januari 2008 12:18

Alla kan vi älska Istanbul på våra egna sätt. Här är ett, lite ovanligare:

http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/existentiellt/artikel_801555.svd

Ni får kopiera in länken, det funkade inte att göra en klicklänk.

Av Marianne - 24 januari 2008 12:02

Har tappat en stor plomb : ( 

Frågan är nu om jag ska åka till Sverige och fixa det hos världens bästa tandläkare, eller om jag ska våga mig till en egyptisk?

Det gör i alla fall inte ont, är bara lite vasst mot tungan. Ska fundera på saken.

Av Marianne - 23 januari 2008 09:13

Tjorvan gillar mat och följer alltid med mig när jag går ner till köket. Allra godast är aborre och havskräftor från Pussi. Så det är inte bara Bregott och cheddarost i resväskorna från Sverige : )

Av Marianne - 21 januari 2008 23:05

Polarkaka med Bregott och extralagrad cheddar från Kvibille. Det ni! Och i morgon får jag Guldnougat ... 

Lyxen ändrar karaktär när man befinner sig i förskingringen : )

Av Marianne - 21 januari 2008 17:34

Behöver jag säga mer?

Och det här är INTE en anklagelse mot judiska människor eller den judiska tron och kulturen utan en anklagelse mot STATEN ISRAEL och dess POLITIK.

Presentation

Omröstning

Har du bestämt semestermål för sommaren?
 Hem till Sverige
 Stanna i Sverige och åka till sommartorpet
 Stanna i Sverige och kuska runt
 Turkiet
 Grekland
 Spanien
 Egypten
 Thailand
 Kina
 USA
 Island
 Norge
 Frankrike
 Danmark
 England / Irland
 Italien
 Sydafrika
 Marocko
 Brasilien
 Annat ställe

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10
11
12 13
14 15 16 17 18
19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<<
Januari 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards