Direktlänk till inlägg 31 januari 2008

Khan El-Khalili

Av Marianne - 31 januari 2008 13:25

Stora basaren i Kairo. Jättestor, har ingen aning om hur stor än, måste läsa in mig på saker och ting här i stan. Och rörigt. Grand Basar i Istanbul är mycket välorganiserad och folktom i jämförelse ... Vi hamnade på en gata som mest sålde till lokalbefolkningen, precis vad vi var ute efter, men det fanns ingenting att köpa som man ville ha. Tyvärr. I turistkvarteren hittade vi sedan en mycket vacker skulptur som C köpte, den var tidlös på något sätt och mer konstverk än souvenir. Den turistgatan kanske hade mer att erbjuda, men vid det laget var vi så genomfrusna, hungriga och i behov av vissa faciliteter att vi gav upp för dagen.


En reflektion av gårdagen var att jag har reviderat mina åsikter om arabiska män: Jag som alla har mina fördomar och en av dem var att männen inte ser kvinnorna eftersom vi ändå inte är något värda. Jag är ju dessutom en otrogen, så jag är ännu mindre värd. MEN i trängseln var det bara kvinnor som körde in vassa armbågar i sidorna på mig för att komma fram och bara kvinnor som knuffade mig med sina stora paket och påsar. Männen bad om ursäkt och bad att få komma förbi på ett artigt sätt. Och resonemanget att de inte får vidröra kvinnor håller inte, för jag är som sagt ändå bara en otrogen och i det sammanhanget hör jag inte till de kvinnor som kan smutsas ner. Männen är helt enkelt mycket artiga och trevliga.

Alltid roligt att få en fördom bortsopad : )

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marianne - 3 april 2008 09:32

Eftersom det är så mycket som inte fungerar (för mig) här på Bloggagratis, har jag nu bestämt mig. Jag flyttar tillbaks till min gamla blogg:   http://nyaaventyr.blogspot.com/     Ber om ursäkt för det krångel det ställer till, men jag hoppa...

Av Marianne - 2 april 2008 22:41

Malando Gassama är ett namn som för de flesta säkert inte säger någonting. Men för mig säger det massor.   Malando var en vansinnigt duktig trummis. Han föddes i Gambia och jag fick nyss veta att han dog 1999 i Gamiba av en hjärtattack.   Han spelade...

Av Marianne - 2 april 2008 20:18

Nu blev det rätt gott igen. Småtärnad potatis och lika fint tärnad sötpotatis, lök, hackad vitlök och timjan. I en ungsform med olivolja och salt. Ugnen en timme och sedan stekta baconbitar ovanpå. Skulle ha varit mer sötpotatis, man kan nog ta cirka...

Av Marianne - 2 april 2008 14:05

Jag har nu bott i fem länder (Sverige, USA, Bulgarien och Turkiet före Egypten). De enda hantverkare jag känner till som städar efter sig är i Turkiet. Där sopade de och torkade upp efter sig. Här gör de som i Sverige och övriga världen, de lämnar sk...

Av Marianne - 2 april 2008 12:00

Tomat eller inte tomat på lunchmackan?   Det blev tomat. 

Presentation

Omröstning

Har du bestämt semestermål för sommaren?
 Hem till Sverige
 Stanna i Sverige och åka till sommartorpet
 Stanna i Sverige och kuska runt
 Turkiet
 Grekland
 Spanien
 Egypten
 Thailand
 Kina
 USA
 Island
 Norge
 Frankrike
 Danmark
 England / Irland
 Italien
 Sydafrika
 Marocko
 Brasilien
 Annat ställe

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10
11
12 13
14 15 16 17 18
19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<<
Januari 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards