Alla inlägg under februari 2008

Av Marianne - 29 februari 2008 21:58

är ett turkiskt namn och betyder "regndroppe som ännu inte har nått jorden". Jag tycker att det är ett vackert namn.


Har ännu ingen aaaning om hur hon sjunger. 

Av Marianne - 29 februari 2008 16:32

Här i stan finns många människor och många bilar. Alla har dock inte egen bil (el-hamdulillah som man säger på arabiska fast det är säkert felstavat och betyder Tack gode Gud). Då kan man få skjuts med någon annan. Men det är ju inte alltid alla får plats inuti bilen.


Då kan man sitta på flaket.

Då kan man sitta på räcket på flaket (ja, ja, det heter säkert något på bilspråk).

Då kan man sitta i lastrummet och om det är varmt kan man sitta precis vid dörrarna så att det fläktar gott (heter säkert nåt det med).

Eller så kan man stå på kofångaren och hålla sig i räcket runt flaket.


Själv kör jag säkerhetsbälte, krockkuddar och hela kitet. 

Av Marianne - 29 februari 2008 13:07

Om någon har vägarna förbi Kairo kan jag tipsa om restaurangen Abou El Sid. Jättegod egyptisk (mellanöstern) mat i traditionell miljö. Vi var nio personer och fick ett stort runt bord med snurrskiva i mitten så att vi kunde skicka runt alla olika rätter utan ansträngning. Vi höll oss till meze, blandade förrätter, och det blev så mycket att vi inte orkade någon huvudrätt. Bland annat åt vi:


Tahini (sesampasta)

Tamiyaa (tror jag det heter = Falafel)

Kryddig egyptiska korvar

Aubergine stekt i vitlök

Babagnaough (auberginesallad)

Sallad

Vinbladsdolmar

Kryddstark ost

Bröd


Adressen är 157, 26th of July Street, Zamalek

Boka bord är ett måste, det är knökfullt hela tiden. Be hotellet om hjälp.

Av Marianne - 29 februari 2008 11:24

Jag behöver en fjärrkontroll till badrumsdörren. Kan någon uppfinna det?


Om jag går in i badrummet och stänger dörren står en katt utanför och skriker och vill IN NU. Om jag går in i badrummet och får en katt med mig och sedan stänger dörren står hon vid dörren och skriker och vill UT NU. 

Av Marianne - 29 februari 2008 10:35

Jag fick ingen nougat! Och det är Olympic Airways fel!


Planet från Thessaloniki till Aten var så försenat att käre maken bara med nöd och näppe hann med det anslutande planet till Kairo. Alltså ingen shopping på tax-free! Hur ska jag nu klara mig? Inga belgiska sjöfrukter!!!


Va? Vad då? "Skrattar bäst som skrattar sist?" Akta så jag inte skickar Faraos hämnd på er via elektroniska små bloggpartiklar!



Av Marianne - 28 februari 2008 23:02

Eftersom jag kom tidigt in till stan, närmare bestämt ligger restaurangen vi skulle till på ön El Gezirah i Nilen, hann jag med en sväng på bokaffären Diwan. Alltid praktiskt att besöka boklådor utan käre maken. Då slipper man nämligen "Men en bok räcker" utan kan köpa det man behöver. De har dessutom samma system som Pocketshop med små stämplar i ett kort, så man TJÄNAR på att handla där. Så det så!


En faktabok: Karen Armstrong "Islam"

En självbiografi: Doris Lessing "Under my Skin"

En deckare: Reginald Hill: "The Death of Dalziel"


Kan väl inte jag rå för att de inte kör bokrean ... 

Av Marianne - 28 februari 2008 17:31

Så i kväll får tjejerna se mig i samma gamla vanliga kläder som jag brukar ha. 

Av Marianne - 28 februari 2008 16:22

Problemet var tidigare i veckan att få käre maken att inte protestera och tycka att jag hade ätit upp den stora asken med belgiska sjöfrukter alldeles för fort, utan få honom att köpa en ny ask med sig hem efter veckans bissnisstripp. De är ju inte så billiga.


När jag ringde honom i går kväll visade det sig att han satt och tog en öl med en viktig person i Thessaloniki (norra Grekland). Utmärkt tillfälle att lämna beställningen - däremot inte läge att diskutera konsumtionstakten ...

Presentation

Omröstning

Har du bestämt semestermål för sommaren?
 Hem till Sverige
 Stanna i Sverige och åka till sommartorpet
 Stanna i Sverige och kuska runt
 Turkiet
 Grekland
 Spanien
 Egypten
 Thailand
 Kina
 USA
 Island
 Norge
 Frankrike
 Danmark
 England / Irland
 Italien
 Sydafrika
 Marocko
 Brasilien
 Annat ställe

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15
16
17
18 19 20
21
22 23 24
25 26 27 28 29
<<< Februari 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards