Direktlänk till inlägg 6 februari 2008

Jakten på rökare

Av Marianne - 6 februari 2008 15:56

Läste Magdalena Ribbings spalt i DN. Någon som retar sig på rökare klagar och undrar hur man ska bli av med oss. Nu är det ju som så att tobak inte är en illegal drog i Sverige. Och eftersom man inte får röka inomhus någonstans måste man faktiskt göra det utomhus. Så enkelt är det. Och om ett företag, krog eller vad som helst nu ställer askkopparna vid ingången, vilket de ofta gör, då blir det där rökarna hamnar.


Jag brukar alltid gå undan, jag ställer mig bakom busskurer, går bort från andra människor på en perrong, går ut på en balkong, osv. Ändå ska det gnällas och frynas på näsor. Och jag tycker faktiskt att det har gått för långt.


Min gamla far låg på sjukhem innan han dog. Han hade rökt i hela sitt liv och det var väl det sista nöjet han hade. Men om han skulle röka var han tvungen att gå ut på gatan, något han faktiskt inte kunde! Han fick inte röka på den helt folktomma jättebalkong som fanns på avdelningen! Inte en enda gång när jag besökte honom såg jag någon pensionär som satt där. Ändå var det förbjudet, för man hade satt upp rökvarnare.


Och varför ska fångar inte få röka utomhus ens? Det kanske är bättre att de röker än rymmer och slår på varandra och på vakterna? Löjligt och populistiskt.


Nu får folk ge sig! Så länge tobak inte är en illegal drog i Sverige är det faktiskt tillåtet att röka!

 
 
anki/barbakvinna

anki/barbakvinna

7 februari 2008 16:34

Märkligt uttalande *bli av med*.. jag är inte rökare men vill ju inte bli av med rökarna hälften av vännerna röker skulle bli jäkligt ensamt..

http://blogg.aftonbladet.se/961

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marianne - 3 april 2008 09:32

Eftersom det är så mycket som inte fungerar (för mig) här på Bloggagratis, har jag nu bestämt mig. Jag flyttar tillbaks till min gamla blogg:   http://nyaaventyr.blogspot.com/     Ber om ursäkt för det krångel det ställer till, men jag hoppa...

Av Marianne - 2 april 2008 22:41

Malando Gassama är ett namn som för de flesta säkert inte säger någonting. Men för mig säger det massor.   Malando var en vansinnigt duktig trummis. Han föddes i Gambia och jag fick nyss veta att han dog 1999 i Gamiba av en hjärtattack.   Han spelade...

Av Marianne - 2 april 2008 20:18

Nu blev det rätt gott igen. Småtärnad potatis och lika fint tärnad sötpotatis, lök, hackad vitlök och timjan. I en ungsform med olivolja och salt. Ugnen en timme och sedan stekta baconbitar ovanpå. Skulle ha varit mer sötpotatis, man kan nog ta cirka...

Av Marianne - 2 april 2008 14:05

Jag har nu bott i fem länder (Sverige, USA, Bulgarien och Turkiet före Egypten). De enda hantverkare jag känner till som städar efter sig är i Turkiet. Där sopade de och torkade upp efter sig. Här gör de som i Sverige och övriga världen, de lämnar sk...

Av Marianne - 2 april 2008 12:00

Tomat eller inte tomat på lunchmackan?   Det blev tomat. 

Presentation

Omröstning

Har du bestämt semestermål för sommaren?
 Hem till Sverige
 Stanna i Sverige och åka till sommartorpet
 Stanna i Sverige och kuska runt
 Turkiet
 Grekland
 Spanien
 Egypten
 Thailand
 Kina
 USA
 Island
 Norge
 Frankrike
 Danmark
 England / Irland
 Italien
 Sydafrika
 Marocko
 Brasilien
 Annat ställe

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15
16
17
18 19 20
21
22 23 24
25 26 27 28 29
<<< Februari 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards