Direktlänk till inlägg 19 februari 2008

Vad är det jag inte förstår?

Av Marianne - 19 februari 2008 09:31

Hotellet vi bodde på i El Gouna var bra. Fin arkitektur, rent, trevlig personal, bra pool, god frukost, fin strand ... Men de hade hakat på den senaste trenden med "all inclusive".


All inclusive innebär tydligen att man ska springa runt med ett plastarmband i en viss färg beroende på vilken grupp man tillhör. Man ska hälla i sig ett ändlöst antal "gratis"-drinkar gjorda på lokalt producerad sprit som därmed smakar apa, vilket i sin tur innebär att man absolut inte går till någon trevlig bar eller pub i byn för där måste man ju betala! Horribla tanke. Man ska också roa sig vid poolkanten med tiominuterskurser i magdans och andra trevliga "animations". Mat får man "gratis" på hotellet, så inte ger man sig ut för att upptäcka de lokala förmågorna, som sagt, där måste man ju betala.


Själva var vi förskonade eftersom vi bara betalade för rum och frukost. Alltså slapp vi allt det här och kunde nöja oss med att betrakta fenomenet med förvånad blick. 


Men det måste ju vara väldigt bra, eftersom så många åker på den här typen av resa. Vad är det jag inte förstår eftersom jag inte är sugen? 

 
 
nettan

nettan

19 februari 2008 10:56

Aaa, jag älskar all inclusive. Kanske för att jag äskar att hälla i mig inhemska drinkar :) Personligen ser jag ingen motsättning till att även kunna utforska det lokala. Ofta betalar du inte särskilt mycket för all inclusive. Pengarna får du lätt igen om du dricker några cola/öl, äter lunch några dagar på hotellet etc. Eftersom det inte är särskilt dyrt kan man fortfarande gå ut och äta kvällsmiddag eller så på andra ställen. Sen förstår jag verkligen familjer som väljer all inclusive, att åka på semester med barn kan bli oändligt dyrt och då kan detta vara ett ypperligt alternativ.

http://me-and-myself.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Marianne

20 februari 2008 07:06

Jo, barnfamiljer förstår jag. Och jag hade nog förstått andra också om de hade gett sig lite utanför hotellet, men det verkade vara en minoritet som gjorde det. K-S som bor i byn (en tjej från Australien) sa att businessen hade gått ner sedan hotellet införde all inclusive och att det hade börjat gå dåligt för krogarna och affärerna i byn. Lite synd om det slutar med hotellenklaver där allt dör runt omkring.

Hur som helst, det är ju bra att det finns många alternativ så finns det alltid något för alla.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marianne - 3 april 2008 09:32

Eftersom det är så mycket som inte fungerar (för mig) här på Bloggagratis, har jag nu bestämt mig. Jag flyttar tillbaks till min gamla blogg:   http://nyaaventyr.blogspot.com/     Ber om ursäkt för det krångel det ställer till, men jag hoppa...

Av Marianne - 2 april 2008 22:41

Malando Gassama är ett namn som för de flesta säkert inte säger någonting. Men för mig säger det massor.   Malando var en vansinnigt duktig trummis. Han föddes i Gambia och jag fick nyss veta att han dog 1999 i Gamiba av en hjärtattack.   Han spelade...

Av Marianne - 2 april 2008 20:18

Nu blev det rätt gott igen. Småtärnad potatis och lika fint tärnad sötpotatis, lök, hackad vitlök och timjan. I en ungsform med olivolja och salt. Ugnen en timme och sedan stekta baconbitar ovanpå. Skulle ha varit mer sötpotatis, man kan nog ta cirka...

Av Marianne - 2 april 2008 14:05

Jag har nu bott i fem länder (Sverige, USA, Bulgarien och Turkiet före Egypten). De enda hantverkare jag känner till som städar efter sig är i Turkiet. Där sopade de och torkade upp efter sig. Här gör de som i Sverige och övriga världen, de lämnar sk...

Av Marianne - 2 april 2008 12:00

Tomat eller inte tomat på lunchmackan?   Det blev tomat. 

Presentation

Omröstning

Har du bestämt semestermål för sommaren?
 Hem till Sverige
 Stanna i Sverige och åka till sommartorpet
 Stanna i Sverige och kuska runt
 Turkiet
 Grekland
 Spanien
 Egypten
 Thailand
 Kina
 USA
 Island
 Norge
 Frankrike
 Danmark
 England / Irland
 Italien
 Sydafrika
 Marocko
 Brasilien
 Annat ställe

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15
16
17
18 19 20
21
22 23 24
25 26 27 28 29
<<< Februari 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards