Alla inlägg den 14 mars 2008

Av Marianne - 14 mars 2008 21:19

Någon undrade på en blogg vad "vi andra" skulle äta till fredagsmiddag.


Vår blev faktiskt rätt god. Finstrimlad vitlök, grovt riven morot och strimlad purjo stekt i olivolja med vitlök och egyptisk dukkah (någon sorts krydda). Till det en liten oxfilé.

Av Marianne - 14 mars 2008 13:03

Jag som många andra såg Debatt i går kväll som bland annat handlade om fenomenet Blondinbella.


Visst tycker jag att det är lite trist att många i dag har själva shoppingen som sitt största nöje i livet, shoppingen och inte själva modet och formgivningen av kläder, inredning eller vad det än må vara. Shoppingen som att själva nöjet är att gå runt i affärer, spendera pengar, bära hem kassar och sedan möjligen hinna använda gårdagens fynd på nästa dags runda. Shopping som innebär att man drar på sig snabba och dyra lån med alla konsekvenser det kan få. Jag tycker själv att det är roligt att gå ut på en shoppingrunda då och då, men varje dag, ens varje vecka skulle tråka ut mig. Jag tror nog ändå att de allra flesta har någon slags balans i sitt shoppande.


Att shopping och mode har blivit ett så stort fenomen är dock inte Blondinbellas fel (eller förtjänst beroende på hur man ser det). Blondinbella är en smart tjej, en entreprenör som har sett en möjlighet och tagit vara på den, hon har till och med en inkomst så ung hon är. Hon är sjutton år, ett barn av sin tid som inte alls har hunnit vara med och påverka vårt samhälle så till den grad att folk i dag är besatta av shopping. Hon är däremot med och formar framtiden, så som vi alla är. När man debatterar fenomen i tiden – vilket är nödvändigt för utvecklingen – är det bra att involvera sådana personer som är framträdande, men i det här fallet är det kanske onödigt att ”hoppa på” just henne. Hennes side-kick Ebba är väl i så fall skyldig till bra mycket mer?


Mode och konformitet är inte ett nytt fenomen. Jag är själv inte tillräckligt insatt för att säga när man kunde peka på ett mode första gången, men ett gammalt fenomen är det, många hundra år före vår tid. Det nya är att modetidningarna inte längre har monopol på tyckandet. Tough shit! (Officiella media har överhuvudtaget inte längre monopol på tyckandet i någon form. Det tycker jag är bra.) Blondinbella skriver tydligen om produkter hon har fått sig tillskickade från diverse företag. Rekommenderar en mascara eller vad det kan vara. Det skulle då vara förtäckt reklam. Jag ser bara inte vad det är för skillnad mot en modetidning som i sina spalter skriver om olika produkter, gör tester med listor, sminktips, talar om hur man ska kombinera olika modedetaljer med olika modekläder och visar upp modeller som alla är stöpta efter tidens idealutseende.


När jag var 14 såg jag skribenterna i modetidningarna som några slags halvgudar inom det här området (vilket inte uteslöt litteratur och annat ur mitt tonårsliv). I dag är det kanske Blondinbella som är den halvguden. Vad är skillnaden? Skulle ungdomar i dag må sämre av att Blondinbella har råd men inte de, än ungdomar på 70-talet som inte hade råd med allt det som tidningarna redan då visade upp? Om en tonåring mår SÅ dåligt av att inte kunna gå och köpa sig allt det Blondinbella visar i sin blogg tror jag ärligt talat att det är något annat som är fel i den tonåringens liv.


Det förvånar mig dock att miljön och klimatet tycks spela en väldigt liten roll i de här sammanhangen.


Okej, vad har jag missat? Kom gärna med åsikter.


Ska kanske tillägga att jag inte själv läser den här typen av bloggar. Det är inte mitt intresseområde. Och jag behöver inte läsa de bloggar jag inte är intresserad av : )

Presentation

Omröstning

Har du bestämt semestermål för sommaren?
 Hem till Sverige
 Stanna i Sverige och åka till sommartorpet
 Stanna i Sverige och kuska runt
 Turkiet
 Grekland
 Spanien
 Egypten
 Thailand
 Kina
 USA
 Island
 Norge
 Frankrike
 Danmark
 England / Irland
 Italien
 Sydafrika
 Marocko
 Brasilien
 Annat ställe

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Mars 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards