Direktlänk till inlägg 28 mars 2008

Inte en smula

Av Marianne - 28 mars 2008 08:47

Så var det dags igen. Myrsäsongen har börjat.


Jag hade glömt lite godis på ett fat på skrivbordet. Myror gillar godis. Så det första jag fick göra i morse var att gå i krig mot ungefär 18 miljoner minimyror som kom marscherande för att bära hem varsin smula till boet. Kriget fördes med hushållspapper och fönsterputs. Jag vann efter att ha kämpat väl.


Det hade varit mycket enklare att skaffa Raid eller något liknande gift, myrorna lär dö på en millisekund. Men jag vill inte att mina katter ska andas in något av det där, vem vet vad som händer med dem då. När myrorna befinner sig på golvet eller på en annan yta utan en massa papper och pryttlar brukar jag spritsa en ring av diskmedel runt dem och sedan är det enkelt att torka upp dem. Det är så kladdigt att de fastnar. Men nu hade de trasslat in sig i alla papper jag hade liggande, så det fick bli fönsterputs, lite snällare mot papper.


För oss innebär det här att slappesäsongen är över. Från och med nu får inte en endaste smula tappas på golvet och om man tappar en måste man jaga fatt på den och torka upp den. Inte en enda liten grej som går att äta får ligga framme eller ligga i ett dåligt förslutet paket. 


Nu måste vi vara pedanter tills det blir vinter igen. 

 
 
Matildass fikarum

Matildass fikarum

28 mars 2008 09:57

Det där känner jag så väl igen! Ingenting kan ligga framme som liknar mat. Fast det positiva är att man alltid har ett rent kök!

http://matildasfikarum.wordpress.com

 
Ingen bild

Marianne

28 mars 2008 10:08

Ja, jo, det ska vara det då. Och tv-hörna och skrivbord.

 
Lullun

Lullun

29 mars 2008 14:14

Åh, myrorna saknar jag verkligen inte. Här är inte en myra i sikte, varken om sommaren eller om vintern. Nästan inga andra småkryp heller för den delen, utöver myggen i fjällen om sommaren (som iofs är nog så irriterande...). :-)

http://lulluns.blogspot.com

 
Ingen bild

Marianne

29 mars 2008 15:04

Vad skönt att inte ha några småkryp. Här vet man ju inte heller riktigt vad det är som kommer flygande/krypande, så man blir lite extra försiktig. Utom myggen då, dem är man ju tyvärr bara alltför bekant med. Undrade senast i går om de finns även långt ut i Sahara. Men man kommer nog inte undan dem någonstans, om de till och med finns på Grönland!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marianne - 3 april 2008 09:32

Eftersom det är så mycket som inte fungerar (för mig) här på Bloggagratis, har jag nu bestämt mig. Jag flyttar tillbaks till min gamla blogg:   http://nyaaventyr.blogspot.com/     Ber om ursäkt för det krångel det ställer till, men jag hoppa...

Av Marianne - 2 april 2008 22:41

Malando Gassama är ett namn som för de flesta säkert inte säger någonting. Men för mig säger det massor.   Malando var en vansinnigt duktig trummis. Han föddes i Gambia och jag fick nyss veta att han dog 1999 i Gamiba av en hjärtattack.   Han spelade...

Av Marianne - 2 april 2008 20:18

Nu blev det rätt gott igen. Småtärnad potatis och lika fint tärnad sötpotatis, lök, hackad vitlök och timjan. I en ungsform med olivolja och salt. Ugnen en timme och sedan stekta baconbitar ovanpå. Skulle ha varit mer sötpotatis, man kan nog ta cirka...

Av Marianne - 2 april 2008 14:05

Jag har nu bott i fem länder (Sverige, USA, Bulgarien och Turkiet före Egypten). De enda hantverkare jag känner till som städar efter sig är i Turkiet. Där sopade de och torkade upp efter sig. Här gör de som i Sverige och övriga världen, de lämnar sk...

Av Marianne - 2 april 2008 12:00

Tomat eller inte tomat på lunchmackan?   Det blev tomat. 

Presentation

Omröstning

Har du bestämt semestermål för sommaren?
 Hem till Sverige
 Stanna i Sverige och åka till sommartorpet
 Stanna i Sverige och kuska runt
 Turkiet
 Grekland
 Spanien
 Egypten
 Thailand
 Kina
 USA
 Island
 Norge
 Frankrike
 Danmark
 England / Irland
 Italien
 Sydafrika
 Marocko
 Brasilien
 Annat ställe

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Mars 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards